Ilmu itu gemala sakti, Sinarnya cerah cahaya sejati, Asal puncanya lamun didapati, Sukar bercerai sehingga mati.- Pendeta Za'ba

Followers

Saturday 24 March 2018

BIJAKSANAKAH AWANG SI MALIM?



BIJAKSANAKAH AWANG SI MALIM?

Awang Si Malim memaparkan kebijaksanaan seseorang dalam sebuah watak merangkumi pelbagai aspek dalam kehidupan. Kebijaksanaan ini diberikan kepada watak Awang Si Malim untuk memberi pengajaran kepada masyarakat tentang bagaimana untuk memilih guru yang alim dan teman bestari. Kebijaksanaan merupakan kepandaian menggunakan akal fikiran dan kecekapan berfikir.
Kebijaksanaan Awang Si Malim boleh dilihat melalui sifatnya yang celik akal, seorang yang rajin dan mudah belajar sesuatu perkara. Kebijaksanaannya turut dipamerkan melalui sifat santun dan peribadi yang molek menjadikan sesiapa sahaja yang melihat tertarik dan ingin mendekati Awang Si Malim.
Awang Si Malim juga menunjukkan kebijaksanaannya dengan menguji anak-anak gadis supaya memasak uncang yang bercampur beras, garam dan jagung yang dibekalkan oleh ibunya dibawa mengembara untuk mencari teman bestari.
Kebijaksanaan Awang Si Malim juga boleh dilihat apabila dia sudah lama mengembara namun masih belum berjumpa guru yang alim. Dia teringat pesan tuk guru untuk menguji guru yang dijumpainya supaya menyembelih telur ayam sekiranya dia ingin tahu guru tersebut layak menjadi gurunya.



Awang Si Malim juga bijaksana apabila memilih sebuah rumah sederhana yang didiami sebuah keluarga yang baik hati. Awang Si Malim juga mengetahui bahawa tuan rumah itu berilmu berdasarkan kitab-kitab yang terdapat di dalam rumahnya.
Oleh yang demikian, jelaslah bahawa watak Awang Si Malim menunjukkan bagaimana seseorang perlu merantau untuk mencari ilmu dan pengalaman dalam hidup, bak kata pepatah, jauh perjalanan luas pemandangan. Apabila kita berusaha dengan tekun dan sabar, maka kita beroleh kejayaan dan dihajati akan terlaksana.


Filem Musang Berjanggut arahan P.Ramlee antara filem yang memaparkan beberapa babak yang sama dalam kisah sastera rakyat Awang Si Malim.

Sumber video : Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=MyW5o6l-fsY

No comments:

Post a Comment